(Brev skrivet av Nichiren Daishonin till en av sina lärjungar år 1255)
Om Du önskar befria Dig från födelsens och dödens lidanden som Du har utstått under evig tid och uppnå den högsta upplysningen under denna livstid, måste Du inse den mystiska sanning som alltid har funnits inom Ditt liv. Denna sanning är Myoho-renge-kyo. Att uttala Myoho-renge-kyo kommer därför att göra det möjligt för Dig att förstå den mystiska sanningen inom Dig. Myoho-renge-kyo är kungen bland sutrorna. Felfri både bokstavligt och i sina grundsatser. Dess ord är livets verklighet och livets verklighet är den mystiska Lagen (myoho). Den kallas för den mystiska Lagen på grund av att den förklarar det ömsesidiga sambandet mellan livet och alla skeenden. Det är därför denna sutra är alla buddors visdom.
Livet omfattar både kropp och själ, individ och omgivning hos alla förnimmande varelser i varje livstillstånd i varje ögonblick. Även ting utan förnimmelser, växter, himmel och jord, även det minsta dammkorn. Livet genomtränger universum och uppenbaras i alla skeenden. Den som har insett denna sanning förkroppsligar själv detta samband. Om Du, trots att Du uttalar och tror på Myoho-renge-kyo, tror att Lagen finns utanför Dig själv, omfattar Du inte den mystiska Lagen utan någon lägre lära. "Lägre lära" betyder andra än denna sutra, vilka är förberedande och tillfälliga. Inga provisoriska läror leder till upplysning. Utan den rätta vägen till upplysning kan Du inte nå upplysning ens om Du praktiserar livstid efter livstid i oräknekliga eoner. Att uppnå Buddaskap i denna livstid är då omöjligt. Därför måste Du när Du uttalar den mystiska Lagen och reciterar Lotus sutran ha stark övertygelse om att Myoho-renge-kyo är Ditt liv.
Du bör aldrig söka någon av Sakyamunis läror eller universums buddor och bodisattvor utanför Dig själv. Att Du behärskar de buddistiska lärorna kommer inte alls att befria Dig från Dina mänskliga lidanden om Du inte inser Ditt eget livs natur. Om Du söker upplysning utanför Dig själv kommer alla kunskaper och goda gärningar att vara meningslösa. En fattig man kan inte erhålla den minsta slant bara genom att räkna sin grannes förmögenhet, inte ens om han gör så dag och natt. Därför säger Miao-lo: "Om man inte inser sitt livs natur kan man inte utplåna sitt onda karma" (2). Han menar att om man inte inser sitt livs natur kommer ens utövan att bli ändlös, sträng och plågsam. Miao-lo fördömer därför de som studerar buddismen på detta sätt och menar att de inte är buddister. Han citerar stycket i Maka Shikan som lyder: "Även om de studerar buddismen är deras synsätt inte buddistiskt".
Om Du uttalar Buddas namn (3), reciterar sutran eller endast skänker blommor och rökelse, kommer alla Dina hedervärda gärningar att ge välsignelse och god lycka i Ditt liv. Med denna övertygelse bör Du omsätta Din tro i handling. Det står tex i Jômyô-sutran att Buddas upplysning finns i människors liv och det betyder att vanliga dödliga kan uppnå buddaskap och att födelsens och dödens lidande kan omvandlas till Nirvana. Sutran säger vidare att om människornas sinnen är orena så är deras land också orent. Men om deras sinnen är rena så är deras land också rent. Det finns inte två länder som i sig själva är rena eller orena. Skillnaden ligger endast i det goda eller onda i våra sinnen.
Det är ingen skillnad mellan en Budda och en vanlig dödlig. När man är vilseledd kallas man vanlig dödlig, men när man blivit upplyst kallas man en Budda. Även en matt spegel kommer att glänsa som en ädelsten om den blir polerad. Ett sinne som för tillfället är fördunklat av illusioner från livets inneboende mörker är som en matt spegel. Så snart det är polerat kommer sinnet att lysas upp och reflektera den oföränderliga sanningens upplysning. Väck upp djup tro och polera Din spegel dag och natt. Hur skall Du polera den? Endast genom att uttala Nam-myoho-renge-kyo.
Vad betyder då Myo? Det är helt enkelt den oförklarliga eller mystiska delen i varje ögonblick i våra liv och som vårt sinne inte kan förstå eller uttrycka i ord. När helst Du ser in i Ditt eget sinne kan Du varken uppfatta färg eller form som bevis för att det existerar. Men Du kan ändå inte säga att det inte existerar därför att många olika tankar oupphörligen uppstår inom Dig. Livet är en oåtkomlig verklighet som sträcker sig bortom både orden och begrepp som existens och ickeexistens. Livet är varken existens eller ickeexistens, men uppvisar ändå egenskaper från båda. Det är medelvägens mystiska väsen som är alltings verklighet. Myo är namnet på livets oförklarliga natur och ho är dess yttringar.
Renge, lotusblomman, symboliserar undret i denna Lag. När Du inser att Ditt liv är den Mystiska Lagen, kommer Du att förstå att detta gäller för alla andra också. Denna insikt är det mystiska kyo eller Lotus-sutran. Den är kung bland sutrorna samt vägen till upplysning. Den förklarar att våra sinnens väsen varifrån både gott och ont kommer, är den mystiska Lagens väsen. Om Du uppriktigt tror på denna sanning och uttalar Myoho-renge-kyo, uppnår Du buddaskap i detta liv. Därför säger sutran: "Efter min död bör Du tro på denna sutra. De som gör det kommer att färdas raka vägen till buddaskap" (4). Tvivla inte det minsta utan behåll Din tro och nå upplysning i det här livet. Nam-myoho-renge-kyo, Nam-myoho-renge-kyo.
Med respekt
Nichiren
___________________________
(1) I varje livstillstånd: I någon av de tio världarna, eller Ichinen sanzen.
(2) Maka Shikan Bugyoden Guketsu, vol 4.
(3) Buddas namn: Här i betydelsen Nam-myoho-renge-kyo
(4) Lotus-sutran, kapitel 21.