
DE TRE OMRÅDENA
Vad är då det liv som upplever skiftningarna i de tio tillstånden genom de tio faktorenas verkningar? genom principen om de tre områdena klargör buddismen skillnaderna i de livsformer som livet uttrycker sig genom.
1) De fem komponenternas område.
Dessa utgör de väsentliga förutsättningarna för att fungera som en kännande varelse:
MEDVETANDE
-förmågan att leva, vara vaken.
IAKTAGELSEFÖRMÅGA
-förmågan att uppfatta händelser i vår omgivning.
UPPFATTNING
-förmågan att bilda sig en uppfattning om vad man iaktagit.
VILJEKRAFT
-förmågan att fatta beslut på grundval av vad man uppfattat
FORM
-alla dessa mentala/andliga aktiviteter är inhysta i vår kropp.
varje människa är i varje givet ögonblick en unik tillfällig sammansättning av dessa fem komponenter.
2) De levande varelsernas område.
Denna sfär utgörs av alla "kännande" varelser d.v.s alla som har ett centralt nervssystem och som i sig utgörs av de fem komponenterna.
3) Omgivningens område.
Utgörs av träd, stenar, vatten, luft och allt annat "ickekännande" liv.
Dessa tre olika former av liv förkroppsligar alltid i varje livsögonblick någon av de tio världarna. Det är relativt lätt att förstå att de två första områdena alltid manifesterar någon av de tio världarna. Till exempel vet vi ju att vi själva som individer (de fem komponenternas område) kan uppleva vrede, hänförelse och medkänsla och att ett land i krig manifesterar vrede och helvetiska lidanden eftersom alla människor som utgör landet förkroppsligar dessa tillstånd, som Nichiren Daishonin säger i Gosho "Om att Uppnå Buddaskap":
"Det finns inget land som är rent eller orent i sig, allt beror på renheten eller orenheten i våra sinnen." (Om att uppnå Buddas)