SSGI
  • Hem
  • Om SGI
      • SGI i Sverige
      • SGI i samhället
      • SGIs historia
      • SGIs ordförande
      • SGIs stadgar
      • Svenska Kulturcentret
      • SSGIs Integritetspolicy
  • Buddhism
      • Nam myoho renge kyo
      • Buddhistisk visdom
      • Video om SGI
      • Frågor och svar
  • Lär dig mer
      • Buddhistisk praktik
      • Buddhistiska koncept & studier
          • Buddhismen under 3000 år
          • Vad är Nam myoho renge kyo?
          • Ichinen sanzen
          • Tio Livstillstånd
          • Tio faktorer
          • Karma
          • De tre områdena
          • Även döda ting har de tio livstillstånden
          • Buddaskap i dagens värld
          • Nio sinnen
          • Cykeln av liv och död
          • Om att uppnå buddhaskap
          • Frihet kommer av att vara förenad
  • Blogg
  • Kontakt
  •  
  • Search
    • Search form

De tre områdena

BUDDHISTISKA KONCEPT & STUDIER

Buddhismen under 3000 år

Vad är Nam myoho renge kyo?

Ichinen sanzen

Tio Livstillstånd

Tio Faktorer

Karma

De tre områdena

Även döda ting har de tio livstillstånden

Buddhaskap i dagens värld

Nio sinnen

Cykeln av liv och död

Om att uppnå buddhaskap

Frihet kommer av att vara förenad med det eviga inom oss själva

Alt

DE TRE OMRÅDENA

Vad är då det liv som upplever skiftningarna i de tio tillstånden genom de tio faktorenas verkningar? genom principen om de tre områdena klargör buddismen skillnaderna i de livsformer som livet uttrycker sig genom.

1) De fem komponenternas område.

Dessa utgör de väsentliga förutsättningarna för att fungera som en kännande varelse:

MEDVETANDE
-förmågan att leva, vara vaken.

IAKTAGELSEFÖRMÅGA
-förmågan att uppfatta händelser i vår omgivning.

UPPFATTNING
-förmågan att bilda sig en uppfattning om vad man iaktagit.

VILJEKRAFT
-förmågan att fatta beslut på grundval av vad man uppfattat

FORM
-alla dessa mentala/andliga aktiviteter är inhysta i vår kropp.

varje människa är i varje givet ögonblick en unik tillfällig sammansättning av dessa fem komponenter.

2) De levande varelsernas område.
Denna sfär utgörs av alla "kännande" varelser d.v.s alla som har ett centralt nervssystem och som i sig utgörs av de fem komponenterna.

3) Omgivningens område.
Utgörs av träd, stenar, vatten, luft och allt annat "ickekännande" liv.

Dessa tre olika former av liv förkroppsligar alltid i varje livsögonblick någon av de tio världarna. Det är relativt lätt att förstå att de två första områdena alltid manifesterar någon av de tio världarna. Till exempel vet vi ju att vi själva som individer (de fem komponenternas område) kan uppleva vrede, hänförelse och medkänsla och att ett land i krig manifesterar vrede och helvetiska lidanden eftersom alla människor som utgör landet förkroppsligar dessa tillstånd, som Nichiren Daishonin säger i Gosho "Om att Uppnå Buddaskap":

 

"Det finns inget land som är rent eller orent i sig, allt beror på renheten eller orenheten i våra sinnen." (Om att uppnå Buddas)