SSGI
  • Hem
  • Om SGI
      • SGI i Sverige
      • SGI i samhället
      • SGIs historia
      • SGIs ordförande
      • SGIs stadgar
      • Svenska Kulturcentret
      • SSGIs Integritetspolicy
  • Buddhism
      • Nam myoho renge kyo
      • Buddhistisk visdom
      • Video om SGI
      • Frågor och svar
  • Lär dig mer
      • Buddhistisk praktik
      • Buddhistiska koncept & studier
          • Buddhismen under 3000 år
          • Vad är Nam myoho renge kyo?
          • Ichinen sanzen
          • Tio Livstillstånd
          • Tio faktorer
          • Karma
          • De tre områdena
          • Även döda ting har de tio livstillstånden
          • Buddaskap i dagens värld
          • Nio sinnen
          • Cykeln av liv och död
          • Om att uppnå buddhaskap
          • Frihet kommer av att vara förenad
  • Blogg
  • Kontakt
  •  
  • Search
    • Search form

Cykeln av liv och död

BUDDHISTISKA KONCEPT & STUDIER

Buddhismen under 3000 år

Vad är Nam myoho renge kyo?

Ichinen sanzen

Tio Livstillstånd

Tio Faktorer

Karma

De tre områdena

Även döda ting har de tio livstillstånden

Buddhaskap i dagens värld

Nio sinnen

Cykeln av liv och död

Om att uppnå buddhaskap

Frihet kommer av att vara förenad med det eviga inom oss själva

Alt

CYKELN AV LIV OCH DÖD

I sina skrifter klargör Nichiren Daishonin livets och dödens skeenden (myoho) så här:

Den store läraren Dengyo sa: `Födelse och död är livsväsendets mystiska gång. Livets yttersta verklighet finner man i existens och icke-existens´. Ingenting, himmel eller jord; Yin eller Yang; solen eller månen; de fem planeterna eller något av livstillstånden från helvete till buddaskap är befriade från födelse eller död. Alltings liv och död är alltså helt enkelt Myoho-renge-kyos två faser.

Om naturen på den latenta, osynliga aspekten av livet som kallas `myo´ (död), säger Nichiren Daishonin:

Vad menas då med myo? Det är helt enkelt vårt livs mystiska natur, från det ena ögonblicket till det andra, som vårt sinne inte kan förstå och som inte kan uttryckas i ord. Då du närsomhelst ser in i ditt eget medvetande uppfattar du varken färg eller form som kan verifiera dess existens. Ändå kan du inte säga att det inte existerar eftersom många olika tankar ständigt uppstår hos dig. Livet är i sanning en undflyende verklighet som är bortom både orden och koncepten existens och icke-existens, ändå uppvisar det kvaliteterna av båda. Myo är namnet som givits livets mystiska natur och ho till dess manifestationer. (Om att uppnå Buddaskap s. 15)